zaterdag 2 augustus 2008

Boetprocessie Veurne

De Boetprocessie van Veurne trekt elke laatste zondag van juli door de straten van de stad.
klik HIER voor de fotoreportage

***
Historiek: De Boetprocessie van Veurne gaat terug tot diep in de 17de eeuw.
In 1637 sticht Jacob Clou, een monnik van de plaatselijke St. Niklaasabdij, de 'Sodaliteit van de Gekruisigde Zaligmaker'. Deze broederschap van leken moest o.a. ieder jaar de pas opgerichte Vastenkruisweg organiseren.
In 1644 organiseren de Veurnse Capucijnen een processie om gespaard te worden van pest en oorlog; een veertigtal leden van de 'Sodaliteit' nemen deel aan deze processie.
In 1646 neemt de 'Sodaliteit' zelf het initiatief voor een boetprocessie; de boetelingen waren gekleed in een ruwe bruine boetepij en trokken met een zwaar kruis op hun schouders door de straten van Veurne. Omstreeks 1700 verschenen de eerste 'beeldengroepen' die door boetelingen werden gedragen en werden bezinningsteksten, de 'spraken' luidop voorgedragen.

De processie werd daarna aangevuld met nog meer bijbelse taferelen, zodat de huidige Boetprocessie op een volkse, levendige manier zowel het Oude als het Nieuwe Testament uitbeeldt met als hoogtepunt het lijden en de dood van Christus; in zijn spoor stappen ook de honderden anonieme boetelingen.
***

16 opmerkingen:

  1. In België zijn toch heel wat meer van deze processies dan in NL. Er lijken me inderdaad mooie fotografische beelden "te halen" zoals jij hier al laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij dergelijke manifestaties vind ik het publiek (en de wisselwerking ermee) toch altijd het interesantste. Dit zijn ook jouw sterkste beelden in de reportage (de twee voeten o.a.). Je opener (de lege stoelen) is ook heel sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel leuk zo'n processie-reportage. Het publiek erbij vind ik ook erg leuk. Ik vind het alleen jammer dat de huizen zo lelijk zijn. Maar daar kan jij niets aan doen. De foto's zijn in ieder geval erg leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige reportage. Ook aandoenlijk ook het publiek in de stoeltjes aan de kant van de weg. Je zou eens naar Boxmeer (daar woon ik) moeten komen, 14 dagen na Pinksteren wordt daar de Vaart gehouden, de H. Bloedprocessie, en dat al meer dan 600 jaar. Daar zou je soortgelijke foto's kunnen maken. Google maar eens op : Bloedprocessie Boxmeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de bloedprocessie hier in Brugge makte ik lange tijd deel uit van een groep figuranten dewelke gestalte dienden te geven aan een woedende volksmassa die schreeuwend riep: 'KRUISIG HEM! KRUISIG HEM!'
    Mijn inleving moet waarlijk indrukwekkend zijn geweest want op een bepaald moment kreeg ik door een oud wijveke uit het publiek een zak Napoleonspekken naar mijn kop gesmeten met de woorden: 'Hier sè, gij gloeiende nieweerd, dat zal u leren!'
    Ik diende te worden afgevoerd met een joekel van een gabbe in mijn kop. Door dit onfortuinlijk incident kwam een einde aan mijn figuratieve carrière.

    PS: Die allereerste foto van die lege stoelen voor dat huis vond ik schitterend. Die mélange van keukenstoelen in combinatie met die eetkamerstoelen is zo herkenbaar op Vlaamse feestmomenten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die figuranten hadden dit jaar een heel zwaar kruis te dragen, nl, de hitte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In Spanje en in West-Vlaanderen loopt men nog in zak en as.
    Bij sommige taferelen doet het mij meer denken aan een verkleedpartij voor carnaval en werkt het op mijn lachspieren.
    De eerst foto is formidabel, het volk laat nog op zich wachten.
    De laatste foto, ook goed, "Kom mannekes we gaan een pint pakken".
    Al bij al een een mooie prestatie, zo'n verslag van dit evenement.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had er graag geweest maar was belet die dag. Prachtige reportage MJ. Klassewerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De bovenste foto vind ik heel sterk. Heel mooie uitgebreide reportage!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie reportage en er zit echt een begin en einde aan. En veel verschillende standpunten gebruikt. De eerste foto is een topper en die met de kruizen zijn een beetje creepy :-O

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoewel ik niet zo tuk ben op dergelijke evenementen moet ik toegeven dat jij er weerom iets knaps van hebt gemaakt, en ik met stijgend plezier je mooie reportage heb uitgzeten!
    Ook ik vind die opener een kanjer, eMJeke!
    Maak je er een fijn zondagje van?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie reportage waarvan de reeks met de kruisdragers mij het langst zullen bijblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sinds lange tijd weer eens de diverse weblogs bezocht. Jij spant beslist de kroon met je werk! Dit is echt geen amateurfotografie meer, jij kunt je makkelijk meten met de professionals!
    Je hebt prachtig werk staan, zowel op je weblog als bij je reeksen. Ik heb er volop van genoten.
    En ja, je blijft mijn voorbeeld van "creatief in fotografie"!
    Dag dag
    Vonne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi stukje volkscultuur vastgelegd in fraaie reportage. Ik ga straks alles nog eens beter bekijken, maar heb in de gauwigheid al gezien dat er bijzondere beelden bijzitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie reportage, je had het wel moeilijk doordat je kon lopen, en op je plekje moest blijven zitten, maar je hebt er een prachtige serie van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heel knap 2luik !

    BeantwoordenVerwijderen