woensdag 11 juni 2008

Handstand



...

Over de randen van mijn handen
tasten mijn handen
naar mijn andere handen
onophoudelijk

Paul van Ostaijen
Uit "Nagelaten gedichten"

***


Op vraag wat technische info.
Deze foto's zijn gemaakt met zijdelings invallend daglicht, het raam is ongeveer 5m verwijderd van de woonkamertafel en was dus vrij diffuus (geen flits of belichting), de weerspiegeling op het blikkend houten tafelblad, stofvrij gemaakt.
Als achtergrond werd een zwarte doek gebruikt.
De foto's zijn gemaakt met een 105mm f2.8 objectief.
ISO 100 - diafragma f2.8 - sluitertijd 1/13 - spotmeting - onderbelichting - camera op statief!!!

Postprocessing: aanpassing levels + doorgedrukken en tegengehouden waar nodig.
Deze instellingen zijn informatief vermits de lichtomstandigheden een grote invloed zullen spelen, het onderwerp (de lichtsterkte van het onderwerp en de kleur), de afstand tussen het objectief en het onderwerp en het gewenste resultaat, zoals op onderstaande foto:

Zelfde objectief evenwel hier diafragma f5.6 en sluitertijd 1/5.

***


33 opmerkingen:

  1. Laat Paul van Ostaijen nou mijn lievelingsdichter zijn. Mooi geillustreerd met krachtige foto's.
    Ben benieuwd naar meer van van Ostaijen. Visserke Vis misschien, of Paukenslag?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee en prachtig uitgevoerd.
    De handen krijgen iets buitenaards. Heel origineel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vond er eerst niet zo veel aan. mooi maar niet meer..
    totdat ik comment las dat er een gedichtje bijstond...
    mening dus herzien tot "héél geslaagde illustratie bij het gedicht"!! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer eens een echte MJ-vondst! En dan de combinatie met het gedicht...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. knap, spiegelbeeld, en de mooie ritmische woorden maken de beelden nog knapper.
    groetjes
    ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel origineel idee om handen zo gespiegeld weer te geven. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige reeks is dit zeg! Heel erg mooi die spiegeling! Dit doet mij een beetje denken aan mijn reeks met de tulp.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn favoriete dichter méér dan knap geïllustreerd, eMJeke!
    Mooie vondst, bovendien goéd uitgewerkt ook... allez, dat vind ik toch. En met mij de vele anderen, zo te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. creatieve fotografie ... kunst ... proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  10. en hoe die spiegel jonger maakt !
    zo wil ik er ook één

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig die weerspiegeling :). Kun je misschien iets meer uitleg geven over de technische kanten van dit soort werk? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fraai en scherp en fijn dat je dacht aan van Ostayen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er kwam meteen een glimlach op mijn gezicht,
    bij het zien van de titel en de eerste foto.
    Vier keer een prachtig vierkant.
    Je had er je handen vol mee.
    Ook interesant om weten hoe je zo'n prachtige foto's maakt.
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Handen , niets meer dan handen.
    "Mes mains" van Gilbert Bécaud.
    Dessinent dans le soir
    la forme d'un espoir...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat doordrukken en tegehouden heb je alvast perfect gedaan, lijkt mij. Ziet er wreed natuurlijk uit.
    Bedankt voor de uitleg.
    Nog één iets: welk vocht?
    Indien wijn: welke?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. manueel, handenarbeid...
    vakwerk ook..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Pieterbie: 't is een likeurglaasje met... muntthee!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wow, wat een prachtige dansserie van handen. ik hoor rustige muziek en hoor het glijden van de vingers over de vloer....
    Erg mooi gedaan. Ik ben weer eens onder de indruk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Krachtige serie, echt heel mooi met een prachtig gedicht erbij. Leuk dat je een ons een kijkje in je 'keuken' laat nemen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. in een woord, schitterend gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hiervoor kan een mens alleen maar superlatieven gebruiken.

    Prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ook weer echte eMJeke's ! Van iets simpel en alledaags een kunst-serie maken !!
    (tof je technische uitleg : nu zie ik je zo bezig ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Klasse eMJeke en met zo'n stukje achtergrondinformatie zie ik de situatie gelijk voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Sow, mooie reeks zeg, erg geslaagd!
    Die met die handen zijn gaaf zeg, subtiele belichting ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Trouwens nog even eencommentaar op je strand reeks: erg harmonieus en doet me echt denken aan de jaren '60 sfeer zoals ik die als jong mens heb meegemaakt :-) Knappe serie! De handen reeks is ook schitterend, dat licht, heel mooi. En wat je met eenvoudige middelen hunt doen he?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dit is puur vakwerk met een hoop liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb er slechts één woord voor: PRACHTIG !

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een prachtige beelden! Handen, een interessant motief waar je heel veel mee bezig kunt zijn. Ook ik heb me er ook al eens op vastgebeten en het is dankbaar werk...http://reneamb.wordpress.com/2008/03/26/oooo%c2%baoooo/#comments
    Compliment voor de technische uitvoering ... en ook voor de toelichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Sober en mooi. Technische info is ook interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooi en goed idee en een perfecte uitwerking!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ik vind de foto's met de handen een prachtig idee ! ze zijn heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Vrij inspirerend en uiteraard : knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen