dinsdag 16 december 2008

Red Ribbon



Nog draag ik de versierselen
Van de dood en leef dit voorrecht:

Mier en vogel, naamloos gras,
Stro op een stroom van lucht.

Wijl gij reist als groene zenuw
Door het heelal en zwijgt

Vermoed ik het korte landschap dat ik word.

Roger M.J. de Neef
uit: De vertelkunst van de bloemen


***


Over de foto:
Enkele dagen geleden zag ik dat rode lint aan een boom wapperen in de wind. Het deed me denken aan het rode lintje dat in 1991 door een groepje Amerikaanse artiesten ontworpen werd om de aandacht te vestigen op de aids-problematiek. Het rode lintje is nu hét internationale symbool van aids-bewustzijn.


Heet van de naald:
klik: --> Knack kiest Peter Piot tot Mens van het Jaar 2008
Peter Piot neemt afscheid van UNAIDS, het aidsbestrijdingsfonds van de Verenigde Naties. De redactie van Knack verkoos hem tot Mens van het Jaar. "Wie geen droom heeft, verzinkt in cynisme. Ik zie dat zo vaak in België en dat stoort mij verschrikkelijk."


***

14 opmerkingen:

  1. Prachtig gedicht van Neefs, dat wat meer reliëf krijgt in jouw foto en je associatie(vermogen). Cynisme is verschrikkelijk, niet iets van België, maar van de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n eenvoudig rood lint, midden in de groene begroeiing. Door de uitsnede belangrijk geworden. Prachtig. Ook het gedicht erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Los van de tekst, vind ik dit een geweldige foto omdat ik niet weet of ik dit mooi, ontroerend of dreigend moet vinden. Het doet associëren in heel verschillende richtingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Want zachter dan schors
    de onzichtbare hand op je schouder
    ingeburgerd, veilig bijna
    om dan opeens
    in een vernietigende kramp...

    En dat ik zot ben
    van de manier
    waarop je me zacht
    in veilig rubber omsluit
    en de vergeten hand weert...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een simpel onderwerp maar mooi in beeld gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een simpel onderwerp maar mooi in beeld gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knappe prent, goed belicht en een uitstekend DOF-gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben hier wel eventjes blijven verwijlen lieve MJ, wat een kanjer van een log! Foto, gedicht én uitleg maken er iets beklijvends van... Het oog, het hart... én het verstand worden aangesproken. Dank je wel. En ik hoop dat velen dit vierkantje lezen zullen. Misschien zit er wel een sensibiliseringscampagne in?
    OT: witzwart, tja, ik ben gewoon wat aan het experimenteren, past in deze donkere dagen, niet? Dank je wel voor je bezorgdheid... en de vele mooie reacties die jij zo frequent bij me achterlaat lieve meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi beeld,
    versiersel van de dood.
    wat me trof in het artikel:"gelukkig heeft men ook aids in het westen."
    Straffe bedenking , maar hoopvol voor afrika.
    groetjes
    ludo
    nb
    ik ga nog eens naar je amarylis zoeken.
    ben al een paar keer vergeten te tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waar blijft de tijd, is het alweer zolang geleden, ik had er ook een. Mooi om het op deze (mooie foto) manier weer eens onder de aandacht te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sterke DOF. Een haast aangrijpend beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. awel ik dacht er ook direkt aan toen ik je foto zag. Maar het is natuurlijk jouw verdienste om dat te ontdekken in de natuur en er een mooi, informatief en diepzinnig log van te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prima foto om de aandacht te vestigen op de aids-problematiek en mooi in beeld gezet ook met fijne DOF!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi. Rust én dynamiek, als een vlucht ..

    BeantwoordenVerwijderen