donderdag 13 november 2008

De wereld van monsieur Claude


Klik HIER voor deze nieuwe reeks.



Toen ik in mei 2008 in Mornac-sur-Seudre (Fr) was, leerde ik
er monsieur Claude kennen, beter bekend als Claude Phare,
de dorpsidioot. Hij knippert om de haverklap krampachtig
met zijn ogen als een vuurtoren, vandaar zijn bijnaam Phare.
Hij kwam dagelijks op bezoek bij mijn gastheer zonder
opdringerig te zijn. In het dorp kwam ik hem ook steeds weer
tegen, hij vond het fijn om met "bonjour monsieur Claude"
begroet te worden.
Net voor mijn vertrek kreeg ik de
gelegenheid om hem te bezoeken en wat foto's te maken.

Treed binnen in de wereld van monsieur Claude!


***

29 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige reportage! Chapeau zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad prachtige kleuren en sfeer !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is gewoon in één woord PRACHTIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben sprakeloos. Wonderschone serie. Je moet wel helemaal zijn vertrouwen gewonnen hebben, om hem zo dicht te mogen benaderen. Is hij een blije figuur, of meer een tragie-komische man? Npgmaals: knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer de moeite waard deze reeks! Heel erg knap hoe je monsieur Claude en zijn (leef)omgeving in beeld brengt. Dit soort fotografie geniet mijn absolute voorkeur!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij kan als geen ander prachtige colages maken,
    net als je foto's !
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is dit toch weer geweldig, MJ!
    We zitten er als toeschouwer precies middenin.
    Die kleuren, het sobere licht, die sfeer!
    Prachtig dat je dit kon doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai, heel knap werk.
    Mooie kleuren ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ingrijpend en prachtig werk, met een heel eigen kleurzetting.
    enig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hele mooie foto serie, je bent goed bezig, dit is een reportage die je nog lang zal bij blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. eMJeke, dit is weer een toppertje geworden! Dat frêle kleurenpalet wat je hier hanteert past wonderwel bij je onderwerp. Precies of jullie intuitief bij elkaar horen. Ik hou héél veel van deze reeks, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Knap werk, heel intiem, prachtig eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zal hij hebben geglunderd, dat je nonjour monsieur Claude zei, in zijn wereld bijzonder. Mooie kleine docu.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. knap , die portretten uit een andere wereld.
    mooie geladen sfeer.
    Ieder dorp zal zo wel figuren hebben.
    Je moet wel tijd nemen om ze te ontdekken en te kunnen ontmoeten.
    Juist nog je amararillys gezien,
    heb er ook eentje gekocht, maar sta al een dag achter op mijn voorgenomen project.(de begindag).
    daarna elke 3 a 4 dagen een schets.
    groetjes
    ludo
    ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Daar hou ik van! Ik werk in de ouderenzorg en ik kan het mij echt levendig inbeelden. We moeten er zeker niet voor naar Frankrijk reizen. Achter veel Vlaamse gevels wonen ouderen op een manier die zeker te fotograferen waard is!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Indrukwekkend, mooi, emotioneel en pure zelfkant! Toppers!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Respect, heel veel respect voor dergelijke fotografie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ah eMJeke, je laat me elke keer weer versteld staan. Wonderschone documentaire serie! Vraagje: dit heb je toch niet op één enkele dag gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel speciale reeks, MJ. Ben blij dat ik besliste om de tijd te nemen om te komen zien.
    Lijkt mij een bijzonder figuur met heel wat interessante verhalen te vertellen. Mij een volgende gelegenheid moet je mij eens vertellen over die streek. Ken dat hoekje van Frankrijk eigenlijk niet, maar ik passeerde er afgelopen zomer op weg naar de Gironde. Ik nam de ferry in Royan, niet zo ver van Mornac. Het viel mij op dat die streek heel interessant lijkt qua erfgoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ferm! Er zitten echte pareltjes bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hij heeft zelfs zijn woonkamer op zijn kop gezet voor jouw komst ;) Geweldige reportage van deze paradijsvogel, elk dorp heeft volgens mij zo'n zonderling. Leuk dat je zijn vertrouwen hebt weten te winnen er zo'n mooie serie aan hebt overgehouden. De kleurtoning vind ik trouwens erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit is een topreeks. Tijdloos. Hele goeie kleurzetting. Past perfect bij de sfeer.
    Hier kom ik zeker nog terug naar kijken. En genieten !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een mooie eenvormige serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Merkwaardig hoe die "dorpsidioten" dikwijls ook kunstenaar of (levens)filosoof of... of... zijn, of hun eigen kasteel uit schelpjes en keitjes bouwen - in elk geval leeft deze niet op de maan met zijn kleuren TV...
    De reeks "geantikiseerde" foto's doet hem wel eer aan!

    BeantwoordenVerwijderen