dinsdag 1 januari 2008

Botanie


Mag ik jullie mijn nieuwe reeks “Botanie” voorstellen. Het is een reeks waar ik al enkele jaren mee bezig ben. In december besloot ik om ze af te ronden om ze nu in januari 2008 via mijn blog online te publiceren.

Botanie is een zwart-wit reeks maar niet zoals gewoonlijk. Jullie kennen mijn voorliefde voor de zwart/wit fotografie met vooral diepe zwarte tonen, hard wit en weinig grijs. Dit stamt uit mijn doka verleden. Het was een genot om een afdruk op bariet, waar je in het diepe zwart kon verdrinken, vorm te zien krijgen… hier bij gelegenheid meer over.
Alhoewel voor dit onderwerp het voor velen vanzelfsprekend zou zijn geweest om er kleurenfoto’s van te maken, koos ik hier voor warme, zachte grijswaarden. Door de beelden te ontrekken van kleur worden ze leesbaarder en wordt deze soms zelf ietwat voyeuristische kijk op het intieme van planten en bloemen geen fotorealisme maar focalisatie van structuren, vormen, lijnen, textuur en stilte.

Klik hier om de volledige reeks te bekijken

***

44 opmerkingen:

  1. Proficiat, MJ, dit is een heel mooie reeks geworden.
    Ik apprecieer heel sterk jouw aanpak, voor mij is dit een greep uit de plantenwereld die toch zeer uniek is. Zo heb ik nog nooit planten gefotografeerd gezien. Dus ik denk dat jouw opzet geslaagd is. Jij hebt deze foto's toch digitaal gemaakt? Indien wel: schitterende conversie. Indien niet, moet je mij ooit eens vertellen met welk toestel je ze gemaakt hebt en met welke lens/lenzen.
    Ik experimenteerde een paar jaar terug met wit/zwart conversies voor het boek over badminton dat ik geïllustreerd heb. En ik weet dus hoe eindeloos de technieken voor wit/zwart conversies zijn.
    Om af te ronden met één woord: SCHITTEREND.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom een prachtige reeks, MJ!
    Het getuigt van heel veel inspiratie en vakkunde om van zo'n onderwerp weer eens een originele reeks te maken.' focalisatie van structuren...' Je kon het niet beter verwoorden! Ik ben reuze benieuwd van wat we hier dit jaar allemaal te zien gaan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze allerbeste wensen voor het nieuwe jaar aan de gehele familie! Mag 2008 een voorspoedig jaar worden in goede gezondheid zodat er vele foto’s kunnen genomen worden. We hopen nog lang te kunnen genieten van al dat moois hier op de blog en reeksen zoals deze botaniereeks mogen er nog meer komen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige reeks, naakt en feeëriek!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie reeks!
    Natuurfoto's hoeven zeker niet altijd in kleur te zijn, en dat bewijs je met deze serie.

    Voor jou ook een heel gelukkig en fotografisch nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is alweer prachtig MJ. Erg kunstzinnige en gevoelig vastgelegd, zoals enkel jij dat kan!
    Bedankt om ons hier de eerste dag van het jaar te laten genieten.

    Mijn allerbeste wensen voor en schitterend 2008.
    Groetjes
    Walter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. MJ,

    Prachtige foto's!!!

    Laat 2008
    2007 overtreffen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik word helemaal stil van jouw kijk op bloemen en structuur.
    Met dank voor je lieve woorden op mijn blog, en ik heb je bij deze opgeslagen in mijn favorieten.

    Een schitterend 2008!
    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Marie Jeanne,

    bedankt voor je reactie op m'n blog,
    ook ik wil jou van harte een super 2008 toewensen: wens een wens, en ik hoop dat hij mag uitkomen voor je!

    Groetjes,

    Schwungske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel origineel. Heel teer. Subtiel ook. Mooie reeks. Dat belooft voor 2008 !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt een hele mooie reeks die je hier hebt weten neer te zetten! Echt zo door gaan dat lijkt mij logisch toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Carpe diem? Carpe flora!
    Zaai een zaad en de aarde zal je een bloem geven. (Kahlil Gibran).
    Neem een bloem en eMJeke maakt er een pràchtige serie van...
    Mij om het even welke techniek je gebruiken wil, als wat je toont maar iets over brengt. En hier wordt héél wat meer dan 'iets' overgebracht... knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat begin jij het nieuwe jaar fantastisch goed met deze prachtige serie, eMJke!
    Heel mooie, subtiele, tere reeks!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtige serie. Ik wens je een succesvol jaar toe MJ

    Http://www.pbase.com/tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste MJ,

    allereerst m'n beste wensen voor 2008. Dat het een mooi, gezond en fotografisch productief jaar mag worden.
    Je reeks heeft me diep geraakt. Je brengt door de wijze waarop de onderwerpen terug tot hun essentiële schoonheid. Meestal vind ik zo'n soft-grijze omzetting niet echt flatterend maar hier kun je er geen betere setting voor bedenken. Ronduit schitterend en bedankt om al die jaren werk hier met ons te delen.

    Genegen,
    Xray

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Erg mooie serie waar ik van genoten heb. Een goed 2008 gewenst en dat ik, dat wij, nog vaak mogen en kunnen genieten van je foto's.
    Groet, Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Subtiele, sensuele fotografie MJ!
    Pure licht-beelden, essenties uitbeeldend! Heerlijk zwart en wit en grijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Subtiele, sensuele fotografie MJ!
    Pure licht-beelden, essenties uitbeeldend! Heerlijk zwart en wit en grijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nouja, wat moet ik daar nog aan toevoegen. Prachtige serie waar je de tijd voor hebt genomen en dat is te zien. Past ook helemaal bij jou! Op papier zijn ze natuurlijk helemaal weergaloos!
    René Wouters
    www.fotowouters.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ongelooflijk mooi!
    Ik moest meteen denken aan de generiek van de topreeks 'Six feet under'. Kunstzinnig en morbides.
    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze hele lichte grijstinten zijn een prima keuze. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. direct al een voltreffer.
    voor mij teveel voor een avond.
    ik kom terug.
    van techniek ken ik niets , maar de beelden zijn subtiel, breekbaar, eerlijk en eenvoudig.
    wat moet je hierna nog maken om terug te verbazen?
    prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Marie-Jeanne - je bent de vrouwelijke David Hamilton van de botanische soft-focus fotografie: wat je uit een bloem weet te halen...
    Dat belooft - nee - dat IS al een geslaagd project geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. MJ, ik werk zelf nog regelmatig in de donkere kamer en begrijp wat je bedoelt met de diepe zwarten die je in bariet kan terugvinden.

    De keuze voor een zachtere grijstint in deze reeks in plaats van harde zwart-witcontrasten, is naar mijn aanvoelen een goede keuze geweest. Het geeft de kwetsbaarheid van de planten veel beter weer. Een reeks met een subtiele schoonheid. Ik kan ze wel smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. GEWELDIG!

    Je hebt de pracht van moeder natuur mooi in beeld gebracht!
    Sommige foto's zien er zelfs buitenaards uit. Zo zie je maar dat je niet ver hoeft te zoeken om ongewone schoonheid te zoeken.

    Tof is ook hoe kleurrijk te foto's lijken! (Je begrijpt wel wat ik bedoel.)

    Lie-iefs

    Stefaan

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Natuurlijk is alles al gezegd, maar ik wil toch laten weten dat veel van het bovenstaande ook gezegd kon hebben.
    Prachtig.

    Harry de Rooij

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wow dit is een heel fraaie reeks geworden. Heel consistent ook qua dieptescherpte, compositie en toon. Erg mooi en eigenzinnig die zachte tonen. Je achtergronden mogen ook wel eens genoemt worden. Zo zacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. schitterend om te zien mj,
    elke foto tover je om tot een prentenbriefkaart,
    de een nogal mooier dan de andere,
    werkelijk een sprookjesboek geworden..
    mijn welgemneende complimenten

    klaproos
    http://klaproos.web-log.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Erg mooi, zacht, mooie vormen, de schoonheid komt naar voren!
    Ik volg je weblog al een tijdje, je maakt mooie series, mijn complimenten!

    Groet, Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zo prachtig, ik word er helemaal stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Alweer een fijn reeksje hoor!

    Een macrolens leuk zijn :)

    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  32. oei, daar moest "Een macrolens kan leuk zijn" staan natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hele mooie serie MJ, ik denk dat ze in een lijst aan de muur nog veel mooier zijn!

    Gr. Han

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ja, hier word ik nu stil van! Dit soort kunst (want dat is het!) en creativiteit maakt dat jij mijn grote voorbeeld-fotografe bent!
    Less is more.... is altijd bij jou van toepassing! PRACHTIG!
    Dat wordt in 2008 weer genieten en ik hoop werkelijk weer eens op een persoonlijke ontmoeting dit jaar!
    Vonne

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ze stond op, de betichte
    en stamelde schichtig
    ik beken, meneer de juge
    ik pakte hen van vreende dichte.

    Schitterende pareltjes, vrouwe MJ. Botanisch naturisme. Prachtige eerste post voor dit jaar. Het belooft alweder.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Geweldige serie! ende wit grijs tinten maken het alleen maar sterker! complimenten!...ik geniet hier weer erg van!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heb genoten van deze schitterende reeks!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Het is te zien dat hier veel tijd in is gestoken. Zeer fraaie serie! De subtiele Z/W-tonen beelden je idee ook voortreffelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. mjke
    bedankt voor je wensen
    ik wens jou een gelukkig en vooral gezond 2008 bruisend van jouw mooie foto's
    en kan het zijn dat er een tentoonstelling in Kuurne plaatsvindt binnenkort van jou ?
    groetjes
    hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  40. nog eens een paar andere komen kijken.
    knappe synthese van waar het bloempke voor stat.
    mooi
    ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  41. het jaar zo starten : dat wekt hoge verwachtingen. Of wou je ineens op zeker spelen ? Dan kan je gerust zijn : dit jaar IS prima !

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Niet direct mijn genre, een beetje apart, maar wel erg mooie reeks!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Vrouwe Smets,
    Wat ik mij afvroeg... is dat nu in uw studio opgenomen, of zijn dit buitenopnames? Een vreemde vraag, ik weet het, maar kan een mens die dingen zo stil en zo fijn in de natuur gefotografeerd krijgen?
    Met vriendelijke groeten,
    Drs. Johan Arendt Happolati

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @ Iedereen: bedankt voor de fijne commentaren


    @ Beste Drs. Johan Arendt Happolati, op enkele na zijn alle foto's bij mij thuis gemaakt met daglicht, natuurlijk licht voor het "zachte" effect, dus geen flits om te harde contrasten te vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen