vrijdag 9 november 2007

Herfst in Amsterdam

Geen vierkante foto, doch een nieuwe reeks straatfotografie
***
Langs grijze gevels aan de Herengracht
begint de avond aarzelend te dalen
op lijstwerk -- waar in steen een neger lacht --
op luifel, stoep en blauwgranieten palen.

Onder de weemoed der oktober-bomen,
wier kruinen zachtjes praten met elkaar,
staan karrepaarden voor zich uit te dromen.
Dicht aan de huizen gaat een wandelaar.

En op het water sluimeren de schuiten.
Geen enkele schipper die een blik besteedt
aan het gebroken licht dat wegzinkt uit de ruiten.
Onder de bruggen ligt de nacht gereed.

Bert Voeten (1918-1992)
uit: De blinde passagier (1946)


***

38 opmerkingen:

  1. mooie herinneringen,levende portretten.
    een mooie met drama beladen herfst serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer sterke reeks. Heb genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jawadde eMJeke, niet alleen was jij er vlug bij met het verwerken van de foto's, ze zijn daarenboven stuk voor stuk pareltjes van het allerbeste soort!
    Ik durf bijna de mijne niet meer te tonen, na het zien van jouw impressies, zo knap zijn ze!
    En zoals steeds, échte MJ-kes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongelofelijk ben je. Niet alleen weet je de tofste situaties te vinden, je maakt er dan ook nog prachtige foto's van.
    Als reactie op jouw commentaar op de foto van Lena op mijn blog: ik weet niet wat moeder overste er van zou vinden, ze heeft nog niet gereageerd. Maar dat is oud nieuws voor haar, ze weet dat Lena en ik een speciale band hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Melancholisch en tijdloos. Heel mooi gebruik van scherptediepte ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie "amsterdamse" portretten. Heel herkenbaar die "rondvaartboot"bevolking.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kleurenfoto's leiden soms zo af en in zwartwit focus je onmiddellijk op waar het om gaat. Een mooie serie MJ. "Onder de weemoed der bomen wier kruinen zachtjes praten, terwijl onder de bruggen daar ligt de nacht gereed." Zo naar Bert Voeten, is toch prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg mooie foto, met heel passend kader.
    Zo issie dan toch 4kant he? :)

    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige reeks ! Naar de markt en op de markt vind je alles, genietend en een rare vogel zijn mijn favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie reeks!
    Zelf ben ik nog nooit in Amsterdam geweest, de stad staat wel al lang op mijn todolijstje!
    Nu heb ik er nog meer zin in!

    De foto "Gekiekt" vond ik trouwens uitermate grappig/schattig!

    Kus/Knuffel

    Stefaan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo zie jij dus Amsterdam en dat is een interessante serie geworden. Ook het nodige contrast meegegeven waardoor het sfeervolle foto's zijn. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, jouw blog blijgt verrassen, MJ!

    Prachtig contrast en speling met scherptediepte in je foto's. Net daardoor bereik je een soort "magnum-effect".

    Echt een mooie reeks hoor!

    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zw beeldige
    foto's
    heerlijk !
    mjke
    daaag
    hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mooie beelden...
    zwart wit blijft nog steeds boeiend
    groetjes
    mie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. In plaats van te wandelen
    beroerde hij speels haar amandelen
    zij zag er geen graten in
    en verroerde voor geen vin.

    Omstaanders spraken schande
    want 't waren mensen van te lande
    een boer met een klak
    deed zijn scheur open en sprak:

    'Ze zouden u azzo nog verkrachten
    binst dat ge op een boot zit te wachten!'
    Na dewelke zijn wijf zuchtend treurde:
    'Met een vent gelijk gij zoudt ge verdimme nog verlangen dat zoiets gebeurde!'

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tja, het zat er in, als je een Leica hebt ga je weer aan die goede oude tijd denken, van Z/W en zelf afdrukken in de DOKA.
    Mooie reeks foto's MJ.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dedzu toch - knap werk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een ongelooflijke mooie serie foto`s. Ik ben onder de indruk van de kwaliteit en inhoud van de beelden.

    Schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vol bewondering heb ik de reeks bekeken. Stuk voor stuk prachtfoto's. Hoe doe je het toch??
    Gefeliciteerd met dit prachtwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zoals jij deze foto hebt gemaakt....is het net een jaren 30 foto, waar je ook nog vandaag de dag mee voor de dag kunt komen....tijdloos dus. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Applaus en zo mooi gepresenteert ook met dat logo boven en de tekst onder de fotos. Leuk ook om bij veel van de genomen foto's gezien te hebben hoe je ze neemt. Individueel en als serie bijzonder en met humor, chapeau! Een vraagje. Heb je ze in ZW genomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Toffe reeks en leuk verhaal.
    Amsterdam op z'n winters komt er héél sterk uit ... fijn om naar te kijken in deze periode van het jaar.
    Ach, Amsterdam is altijd leuk ... Mijmer, mijmer, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuke foto's van de grote stad met kleine zieltjes. Zelfs werd de stad door een "rare Vogel" bezocht.
    Groet, Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooie sfeervolle foto's zijn het zeg! Heel erg netjes gedaan echt niets op af te dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ben heel erg onder de indruk!! Ontzettend mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige sfeerbeelden in z/w eMJeke! Je haalt het beste uit Amsterdam naar boven met je foto's!.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Fantastische reeks ! Dat kodakske (om moet ik Leicake zeggen ?) ligt goed in uw pollekes, maar ja elke camera levert bij jou schitterende beelden op.
    Bij een volgende HFC trek ik geen foto's meer, maar hou ik je wel in de gaten. Ik peis dat ik nog veel kan leren....

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De presentatie van de reeks spreekt me erg aan en het fotowerk : knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooie serie over mensen/mensen onderweg eMJke!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Een en al toppertjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Uit het grote aantal reacties en de lovende commentaren mag je afleiden, dat je een heel goede serie hebt neergezet. Ik betrap me erop, dat dit de derde keer is, dat ik dit "doorblader"... en dat is een groot compliment aan jouw adres, MJ.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. knappe ZW album (weeral!)...
    (zou die Leica nu tóch een goede camera zijn? LOL )
    ...vooral die gekke meneer met zijn vingertje is tof hahaha...
    (kan je me die eens doormailen MJ - ik zet hem direct op mijn bureaublad...)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. MJ, nu begrijp ik beter wat je op mijn blog bedoelde met je commentaar dat kussen in het openbaar dezer dagen in trek is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Onder de indruk, maar na alle lovende woorden val ik nu even stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige reeks.

    ps. Ik ben sinds een week inderdaad auberginekleurig :D

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een schitterende serie Z/W-foto's met veelal pakkende beelden en ook nog eens mooi van composities en licht etc. etc. Erg knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. MJ... Een Geweldige Reeks indeed!!!! Ik ben extra trots op vrouwen die van die stoere werken maken....en dan toch weer de bankjesfoto's hè?... die vind ik het allermooist , romantische ziel die ik ben... geweldig.. en die prachtige luchten ook op sommige foto's.... zucht
    een lieve grts,
    LG

    BeantwoordenVerwijderen