woensdag 10 oktober 2007

Cityscape - Brussel

Na een afspraak aan de Waterloolaan in Brussel ben ik op weg naar de metro naar Cityscape van Arne Quinze gaan kijken....
Indrukwekkend als je weet dat het kunstwerk gemaakt is van 16 kilometer hout en 250.000 spijkers…

Er was ook een klasje op bezoek.



Nadat ik de volgende foto maakte vroeg ik het meisje wat ze aan het doen was? "Ze hadden opdracht om het kunstwerk na te tekenen"... leuk zo'n taak!

Deze jonge man was net klaar met zijn opdracht en had haast om zijn spelende kameraadjes te vervoegen...

Neen... een foto van het geheel heb ik niet, immers een foto kan niet weergeven wat de kunstenaar beoogde: "een momentopname, een flits uit de tijd in hout weergegeven", dat moet je ervaren en daarvoor moet je naar het Prowinko-bouwterrein aan de Guldenvlieslaan, tussen de Naamsepoort en Louiza recht tegenover de Brusselse Hilton!
Klik hier voor meer info: CITYSCAPE by Arne Quinze


***

23 opmerkingen:

  1. Ha, daar was jij mij voor, ik wil daar ook eens naartoe. Alleen te veel werk momenteel, geraak niet buiten. Leuk dat daar een klasje was, ik zou mij ook uitgeleefd hebben met de cam.
    Je vroeg mij iets over de foto op mijn blog van het Palais Royal in Parijs. Neen, dit is niet Versailles. Het is het Palais Royal in hartje Parijs. Het ligt aan de overkant van de straat die langs het Louvre loopt, net ter hoogte van de pyramide van het Louvre. De Rue de Rivoli over, pleintje oversteken, de Rue Saint-Honoré over en je bent er. De foto is op het binnenplein gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dit klasje erbij heb je de locatie heel boeiend in beeld weten te brengen. Een totaalbeeld wordt zo overbodig. Schitterend werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weer een imposant evenement om eens te gaan opzoeken.als het enigzins kan.
    knap beeld met het tekenend kleintje.
    groetjes
    ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige z/w serie MJ, ook door die gekleurde jongen geeft het een mooi tijdsbeeld weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, deze opdracht aan kinderen. Het is een indrukwekkend monument van bezinning waar je met verbazing onderdoor loopt, blijft staan en almaar kijkt naar dit boeiende houten weefsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch dat die kinderen door de school in contact komen met Kunst. Wist niks van het project. Ben naar de site geweest en heb daar genoten van de foto's. Jouw foto's tonen de onbevangenheid van kinderen bij het kijken naar kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou het graag gaan zien, dit project, maar een mens kan zich nu eenmaal niet opdelen. Jij licht in ieder geval een tipje van de sluier met je gave zwart/wit beelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk kunstwerk zeg, dit soort projecten zou ik ook graag hier zien. Mooie reportage van het culturele uitje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helemaal MJ! Prachtige serie waarvan ik erg genoten heb.
    Heb je nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een erg leuke invalshoek, van jou en van de juf/meester.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie reeks - ook leuk als 'warmmaker'voor Cityscape....

    thx ook voor de tips : Belgicum staat op mijn verlanglijstje en ik hoop Galop ook nog eens te kunnen doen.... 't zal moeilijk zijn, maar wie weet..
    Zo'n tips zijn altijd welkom. Binnenkort zou ik ze nog meer nodig kunnen hebben ;-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zaterdag en acht dagen maken we een wandeling doorheen het Art Nouveau Brussel. Hopelijk rest er wat tijd over om dit monumentaal kunstwerk te aan bekijken, want jij hebt me er méér dan nieuwsgierig naar gemaakt!
    Toch geniet ik méér van jouw impressie, hoe jij de interactie tussen kind en beeld weet te brengen... chapeau eMJeke!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed dat de schooljeugd op deze manier bij kunst wordt betrokken.
    In Nederland zien we dat ook steeds vaker.
    Schattig de foto van het meisje dat zo ingespannen zit te tekenen.
    Mooie reeks!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Aha, tis alweer een tijdje geleden dat ik op je blog kwam.
    Erg leuke serie, mooie zw omzetting.
    De foto van het meisje vind ik wel erg leuk, en zo geconcentreerd!

    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie sfeerbeelden! Ik zou het kunstwerk ook graag eens willen zien. Morgen zit ik hele dag in Brussel voor een opdracht, geen idee of ik er nadien nog kan geraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor de tip MJ. Ik moest vandaag in Brussel zijn voor ingangsexamens en ben eventjes langsgeweest daar. Het is inderdaad een heel speciaal kunstwerk.

    Zeker de moeite waard!!! Zoals ook uw foto's. Ik kan er maar niet genoeg van krijgen en hoop ooit eens een expositie te kunnen bijwonen.

    (Vraagje: geef je toevallig cursussen in fotografie of workshops?)

    Groetjes
    J.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow, heb net je blog ontdekt, en ik moet zeggen dat hier prachtige staaltjes fotografie staan!

    Ook het feit dat je telkens een vierkant formaat gebruikt vind ik tof :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Stemmige foto Z/W reportage...!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuke en mooie Z/W reeks! Vooral de 2e en 3e foto vind ik schitterend, met de spelende kinderen op de achtergrond en de gezichtsuitdrukking van het jongetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hele mooie beelden. Even in zichzelf, geconcentreerd, terwijl anderen doorspelen. Of juist kijkend, oplettend naar hoe anderen doen. Of juist heel erg samen zijn. Ze lijken allemaal op elkaar maar laten allemaal iets heel anders zien wat toch dichtbij elkaar ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Die foto van dat meisje is leuk! Idd een toffe opdracht om het kunstwerk na te tekenen. Moest ik vroeger op school ook doen (en ik deed het graag!).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie plaatjes heb je hier weten vast te leggen. De omzettingen naar zwart wit vind ik erg mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen