donderdag 22 januari 2009

Winter - wit (2)




***


23 opmerkingen:

  1. Weer zo schone foto's! Ik kreun van onmacht!!!
    Komen die zo uit je camera of heb je er een bewerking op uitgevoerd om dit resultaat te bekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je een tip van de sluier lichten hoe je de nabewerking doet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't Zijn bijna letterlijk droombeelden waarbij de onderste mijn favoriet is. Héél surrealistisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mj, ik dacht dat je een zomervrouw was maar ook in de winter weet je hele mooie foto's te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. martine kreunt van onmacht (klinkt leuk), maar ik kreun toch met haar mee hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wit kleurt de winter.
    Winter zonder wit is als
    'n café zonder bier!

    *wink, big smile*
    Maar ook:

    De hemel schudt sneeuw.
    Graf en huis gelijk bedekt.
    Hemels harmonisch.
    © Van Rompuy

    Weerom mooie staaltjes fotografie, eMJeke!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weeral om stil van te worden, zulke beelden...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk minimalisme ! Dit geldt ook voor de eerste reeks ..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb ik mijn hartje hier kunnen ophalen.
    Ik ga zeker een link plaatsen naar uw prachtig blog.
    Proficiat!
    ria

    http://ria39.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Martine en Christel,

    Vooreerst op zoek gaan naar de juiste locatie (kan soms een dag in beslag nemen)!

    Bij het fotograferen: witbalans op automatisch is vaak nog het best, je kan ze eventueel bij de ontwikkeling nadien wat bijsturen maar dat is vaak wat knoeien. Afhankelijk van het licht (zonnig of bewolkt) zal je ook een ander resultaat krijgen, testen is de boodschap maak ter plaatse verschillende foto’s…

    De lichtmeting van camera’s gaat uit van het ‘gemiddelde onderwerp’. Dit komt overeen met een lichtwaarde van 18% grijs. De camera denkt dus ook dat de witte sneeuw belicht moet worden als grijs. Automatische lichtmeting resulteert dan ook in de meeste gevallen in veel te donkere foto’s.
    De regel is dat je over het algemeen 2 stops kan overbelichten om de sneeuw goed te belichten.
    Testen is het best, den eraan bij zonnig weer zal dat alweer anders zijn dan bij een zwaar bewolkte lucht.
    Verder heb ik, na omzetting in Z/W wat zitten spelen met contrast en helderheid.

    ;)
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo wit, zo teer zo broos.
    Je hebt er weer je handtekening van gemaakt. MOOI !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooie prenten terug, heel evenwichtig in hun witheid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er is één seizoen dat ons ganse zo ogenschijnlijk koud toedekt, maar zie, het zijn de zachtste golven wit en grijs, het is winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik was te vlug en de slotzin ben ik nu vergeten doordat een telefoontje mij onderbrak.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik krijg er koude voeten en een warm hart van..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En de winter
    dronken van gestolen koloriet
    bekomt langzaam
    van een kleurrijke kater
    spuwt straks medogenloos
    zijn omvangrijke buit
    in de bek van de lente

    een flauwe eerste zon
    likt in mijn hals
    de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig! Net potlood tekeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit onderwerp leent er zich tenvolle voor...alsof het pentekeningen zijn ... ze hebben voor mij iets poëtisch en zeker een meerwaarde in de fotografie
    mvg

    Lamp

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi eMJke,
    Na een tijdje van afwezigheid -wegens allerlei omstandigheden -
    op de verschillende weblogs, val ik bij jou gelijk in een hele mooie, frêle winterserie. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zoals steeds: zalig mooi!

    Nog even a personale note: ik neem afscheid van blogland.. Bedankt voor je mooie foto's en tekstjes, ik kwam hier graag langs..

    Take care!
    LW

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De zon in die bovenste

    ze blijft hier hangen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Op één of andere manier komen je zw sneeuwfoto's allemaal raar over op mijn scherm. Heel veel contrastlijnen in de lucht en sneeuw. Zal wel aan mijn instellingen liggen van mijn scherm. Maar wat ik zie dat je met enkele elementen in het landschap prachtige foto's hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Poetisch ijle prachtige reeks!
    Enig ...

    BeantwoordenVerwijderen