donderdag 21 februari 2008

Werken met Passie (1)

Begin november 2007 kreeg ik de vraag om een reeks portretten te maken voor een boek over vrouwen die terugblikken op hun loopbaan.

In het boek "Werken met Passie - Topvrouwen over hun loopbaan" vertellen; Rose Claeys, Anny De Maght, Leona Detiège, An Hermans, Lisette Keustermans, Nelly Maes, Cecilia Marichal, Kitty Roggeman, Solange Schwennicke, Paula Sémer, Lutgart Simoens, Kris Smet, Miet Smet, Myriam Van Moffaert, Els Witte, over hun motivatie, waar hun stimuli lagen, wat hun ambitie was...

ter info: dit is niet de cover van het boek, meer hierover na 7.3.2008

Het boek dat op 7 maart 2008 verschijnt is samengesteld en wordt ingeleid door Magda Michielsens.
Op de website "Arbeid in Beeld" krijg je een voorproefje. Online kan je reeds 9 van de 16 interviews lezen.

***
nog enkele links
Arbeid in Beeld - Europees Sociaal Fonds (ESF) - Ro.Sa

***

In antwoord op enkele reacties, wat meer uitleg:
Het was een hele fijne opdracht, een van de leukste die ik de laatste tijd heb mogen doen. Ik heb die dames op een hele speciale manier leren kennen, we hadden vaak erg fijne en soms lange gesprekken wat erg bevorderend was voor de foto's nadien, het zijn stuk voor stuk "straffe madammen" waar ik heel veel respect voor heb en zo heb ik ze ook geportretteerd.

De portretten en de andere foto's (nog zo'n 30 tal) toon ik later, na het verschijnen van het boek, ik wil niet op de dingen vooruit lopen, ik hoop dat jullie dat begrijpen. Nu maak ik hier wat publiciteit voor het project. Surf dus gerust naar de website van “Arbeid in beeld”.

Inderdaad ook geen zelfportret, toen de reeks klaar was en men het boek aan het afwerken was schreef Magda Michielsens het volgende: "Ik vind het een beetje raar dat er enkel van jou geen foto is, maar nu ik er over nadenk besef ik dat dat altijd het geval lijkt te zijn met de fotograaf. Vreemd en logisch tegelijk."

...en dat vond ik ook ;o)

MJ

32 opmerkingen:

  1. Wat een eer moet dit voor jou zijn! Lijkt me een mooi boek met prachtige portretten uit jouw hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was dan een geknipte opdracht voor jou, lijkt me! Een boeiende opdracht ook waarbij je talrijke interessante mensen hebt leren kennen. Jammer dat we de foto's nog niet groter kunnen zien, want ze lijken op het eerste zicht schitterend! Dat is voor later, zeker? Ik ben ook op de website 'arbeid in beeld' gaan kijken en daar kan je zien dat je de auteurs ook gefotografeerd hebt (zelfde stijl), maar dus wel geen zelfportret? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb al een paar keer gekeken op de site, stuk voor stuk knappe en vooral krachtige portretten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou inderdaad die foto's, die portretten ook wel eens in 't groot willen zien. Ik hou enorm van vrouwen, als ik zou geloven in reïncarnatie wil ik als vrouw herboren worden.
    Maar wellicht ligt mijn verdienste dichter bij een varken.
    Ik ga blijven proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk is dat oke! Ik heb ook opnieuw mogen genieten;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om met die vrouwen te mogen werken. Het zijn sterke figuren en zo heb je ze ook in beeld gebracht. Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de extra uitleg,MJ! Ik versta maar al te goed dat je de foto's nu nog niet vergroot kan tonen. Alvast iets om naar uit te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oooooo eMJeke, wat ontzettend leuk voor jou! Ik wist van het project af, maar dat het tot zo'n prestigieus en mooi werk zou uitgroeien kon ik niet vermoeden. Jouw talent kennende, zal het zeker en vast een bestseller worden! Zo blij voor jou (en ook een beetje voor ons, die er nu van kunnen genieten...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtige hoofden MJ, wat een machtige belevenis moet dat zijn als je zoiets maakt en je ziet er een boek van liggen :-)
    met recht mag jij je trots noemen :-)

    proficiat
    klaproos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een hele dikke proficiat
    ik kijk al uit naar de rest

    en de nieuwe opdrachten die hier wel op zullen volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Diegenen die de eer al gehad hebebn Mj in real life te zien, weten dat ook zij absoluut het aura heeft van een sterke vrouw. Dat bewijst ze overigens elke dag, emt haar eigenzinnige (pracht)foto's, de perfect erbij passende tekstjes..Fantastisch hoe ze erin slaagt onze surfmomenten te kleuren en ons te doen stilstaan bij de eenvoudige dignes des levens die dikwijls de speciaalste blijken te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het zien er heel sterke portretten uit, de sterkte van de vrouwen zet je mooi om in je beelden.
    Ik wou je nog van harte bedanken voor de verjaardagswensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bent heel goed bezig MJ, ik moet je toch maar volgende keer met U aan gaan spreken. Ik ben heel benieuwd naar de foto's in het boek.

    HG
    Han

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Werken met passie, dat is jou ook wel toevertrouwd eMJeke!Lijkt me een pracht van een opdracht en een kolfje naar jouw hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie portretten! Sober en sprekend. 'Oudere' modellen zijn sowieso veel interessanter.
    Was er niemand bereid de camera even over te nemen voor een kiekje van de fotograaf? Dat ene blokje steekt wel erg af ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk om de handen te zien die allemaal iets anders doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vrouwe MJ, het is zoniet een schande dan toch een gigantisch lacune om uw beeld niet ingevuld te zien. Maar goed, u bent alweer de schim gebleven waarvan ik eeuwig de randen zal betasten.
    Tot ik al die dames heb gelezen mag ik twijfelen aan de sterkte van bepaalde vrouwen maar uw portretten zijn in elk geval sterk en geven een extra dimensie aan het individu. Een opdracht naar uw oog, zo lijkt het mij! Waar u uitkeek naar onze reacties kijk ik uit naar het boek. Ik zal het behoedzaam lezen en denken aan die duizenden andere sterke vrouwen die in alle anonimiteit hun krachten aanwenden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Straffe madammen, straffe portretten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dag Mjke
    bedankt voor je toffe reactie
    en wat heerlijk dat jij mocht
    meewerken aan zo'n boek van sterke madammen, terwijl de sterkste madam ook achter de lens staat..
    grts
    hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig, echt eMJeke's werk!
    Wat een mooie opdracht voor je!
    Ik kan me goed voorstellen hoezeer je genoten hebt!.
    Dag dag
    Vonne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Sterke vrouwen, sterke fotografie!
    Alvast een dikke proficiat met je nieuw project! Uitkijken nu naar de grotere (gedrukte) exemplaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Volgens mij is dit een prestatie waar je trots op kunt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik sluit me aan bij het bovenstaande en kan niks orgineels meer bedenken.
    Mooie omslag!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Natuurlijk komen ze met zo'n project bij een topvrouw aankloppen ! Wie anders dan jij kon hiervoor de 'geknipte' ;-) foto's schieten ! Proficiat met het resultaat ! Ook al zien we ze maar in klein formaat, ik ben er zeker van dat het stuk voor stuk prachtige portretten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. knap zulke opdrachten.
    ga zeker wat bijlezen.
    een dikke proficiat.
    op het eerste gezicht is het weeral af.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Boeiende opdracht!! Knappe portretten zijn het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Je ijdelheid mag er zijn, je terughoudendheid is een must die zeer gewardeerd wordt, spanning stijgt en als het begin in zicht is komt het end. Groet, Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat jammer dat ik dit nu eerst zie!
    Sorry, ik ontbeer een RSS feed enorm...
    Alles is zo'n beetje gezegd en ik wil niet achterblijven met te melden, dat ik dit een prachtige opdracht, speciaal voor jou vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mj, ik bestel alvast het boek!
    groetjes
    Walter

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Jee, wat gaaf ! ik ga kijken of dat boek hier te verkrijgen is ?!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een fantastische uitdaging moet dat geweest zijn, en een mooie!
    Ziet er weer goed uit hoor ...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Kwaliteit komt altijd boven drijven;-) Gefeliciteerd

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen