vrijdag 1 februari 2008

An Angel In The City

De man in de stad

Koortsig loop ik langs de boulevard,
sla een straat in waar ik niet moet wezen;
voor een boekenzaak blijf ik staan lezen,
kleine druppels zweet onder mijn haar.
In de ruit word ik mijzelf gewaar,
als een raadsel uit het niets verrijzend,
en mijzelve aan mijzelf bewijzend,
onherroepelijk en wonderbaar.
Blinkend valt de stad dan door mij heen;
engelen gaan voorbij in zachte kleuren;
draaien weg tusschen de spiegeldeuren,
zitten daar aan tafeltjes, alleen.
't Is, ofschoon ik haastig verder ga,
of ik met hen in verbinding sta.

Ed. Hoornik (1910-1970)
uit: Ex tenebris (1948)

***

21 opmerkingen:

  1. Leuke! There must be an angel playing with my heart.
    Die zuil, bogen en deuren in de achtergrond maken dit plaatje AF.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke titel voor evenzo zo leuk (zoek)plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke foto vind het ik het, moest even kijken maar heb hem hoor :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is geen gewone engel. Het is een streepkesengel. Die zijn heel zeldzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi,
    je ziet maar iets wannneer je buiten komt.
    heb op een of andere blog een mooie haan van jou gezien, evenals portretten.
    NB.Dat pointillisme zijn luie sprays met kleurtjes , waarmee je wat aan mekaar hangt.
    Geeft wel vlug wat ik wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel, gaan we het nog maar een keertje zeggen, lief eMJeke? Jaaaa, we gaan dat doen!
    Een log om U tegen te zeggen, met een pràchtfoto en dito gedicht. Een streling voor het oog, het hart en de ziel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op het moment dat ik deze foto aanklik begint hier de zon over de besneeuwde daken te schijnen....
    Zo zie je maar... De foto heeft dus iets magisch, schitterend!
    René Wouters

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook zo toepasselijk dat die engel aan het troosten is... Het moment waarop we hen het meest nodig hebben!

    Mooi, mooi!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. KARNAVALSKATER
    'Maar allé, Anniek, gewoon een keer mijn hand erop leggen...'
    'Neen Bernard, mijn hoofd slaat open en toe!'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben altijd weer blij als mijn RSS-lezer aangeeft dat je een nieuwe post hebt.
    Bijzonder mooi deze foto. Deze keer moest ik aan de sprookjesachtige films van Terry Gilliam denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig deze (emotionele) foto eMJeke! En de omzetting naar zw/w hoort hier ook weer bij!
    Dag dag
    Vonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit beeld is zoals we hier steeds gewoon zijn technisch perfect, maar kan mij persoonlijk iets minder boeien (al moet je de foto vooral in combinatie met de tekst beoordelen . Geen probleem, ik ga dan even op uw website neuzen... Vandaag heb ik uw 'natuur'portfolio bekeken en wat ik daar gezien heb is echt wel 'outstanding' MJ !! Het is natuurlijk een rubriek die me nauw aan het hart ligt, maar daarom juist heb ik zo'n bewondering voor fotografen die dit thema met zoveel kustzinnigheid kunnen belichten. Ik heb echt genoten en ga nu bij elk bezoekje een rubriek bekijken. Dit is ook mijn leuze: zulke parels moet je met mate bewonderen anders kan je het als bezoeker niet allemaal 'vatten' !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Foto's kunnen niet alleen een verhaal vertellen, maar ook veel vragen oproepen... een intiem koppeltje, wat doet die man daar met vleugels op, is dit een theater voor hen, speelt hij daar een rol? Is het een bewerking? wat dan bijzonder goed zou gedaan zijn.
    Een irreële toestand, vol vragen, kortom een foto die blijft boeien en ideeën schept voor fantasie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het altijd zo knap dat je bij elke foto een passend gedicht vindt. Heb je die allemaal in je hoofd>
    Ed Hoornik, niet de makkelijkste. Maar jij vindt altijd het juiste gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vreemd, ik heb het nog al voor gehad bij sommige van jouw beelden... ze worden een stuk sterker na ze meermaals bekeken te hebben. Nu ook weer en ik moet dus mijn standpunt van deze ochtend al herzien. Misschien komt het omdat jouw beelden zo verhalend zijn? Feit is dat op een onbewaakt moment het beeld weer voor ogen springt! Je leert mij alvast mijn kijk op fotografie en de verschillende genres daarin verbreden, MJ. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooooi! Hier kan je heel wat verhalen bij verzinnen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een geweldig straatfoto vind ik dit, vooral in combinatie met het zo toepasselijk gedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De reddende engel? Beeld zit in elk geval weer goed in elkaar en is intrigerend. Mooi gedicht ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een engeltje die rust....ik hoop dat de 2 mensen dat ook doen en lekker even van het zonnetje genieten.
    Goed gezien en leuk geschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een mooie emotie vastgelegd. Daar hebben we allemaal weleens behoefte aan...een arm om je heen...en dan nog wel van een engel...

    mooi

    BeantwoordenVerwijderen