woensdag 3 oktober 2007

Ook dit is Brussel



Het zijn niet altijd vrolijke ontmoetingen,
ook dit is Brussel.


"Geen enkele maatschappij kan het goed gaan en gelukkig zijn,
waarvan een deel van de leden arm en ellendig is."
Adam Smith Engels econoom (1723-1790)


***



Over straatfotografie, portretrecht en hoe deze foto tot stand is gekomen.

Trouwe bezoekers weten het wel, veel straatfotografie publiceer ik niet omdat ik het verschrikkelijk moeilijk vind om goede en originele foto’s te maken en toch de regels ivm portretrecht te respecteren.



Hoe ga ik te werk: Gewoon, ik vraag het. Soms vinden de mensen het helemaal niet erg en hoef ik enkel een teken te geven en/of nadien eentje om hen te bedanken. Twijfel ik of zie ik ze bedenkelijk kijken dan vraag ik of ze het OK vinden en maak een praatje over het waarom en dat is soms erg tof, al is dat gesprek soms heel kort.
Ook daklozen vraag ik of het mag, al dan niet voor wat geld, al laten die zich meestal niet graag portretteren, indien ze weigeren verwijder ik resoluut de foto indien ik die al had gemaakt, behalve als ze er niet herkenbaar op staan.

Toen ik deze man zag zitten heb ik getwijfeld, het was zo schrijnend hem daar laveloos op de drempel te zien zitten, de fotograaf in mij kon echter aan zo’n beeld niet weerstaan. Deze man heeft me zeker gezien, dat kan niet anders ik stond vlak bij hem. De foto is immers gemaakt met een 50 mm objectief omdat dat het beste met de menselijk blik overeenkomt en dus het meest geschikt voor straatfotografie vind ik, en omdat ik dan kort genoeg bij mijn onderwerp moet komen en er interactie is, men ziet gewoon dat ik sta te fotograferen.

Of de man op de foto besefte dat ik hem wilde fotograferen weet ik eerlijk gezegd niet, ik betwijfel het, hij was dronken, daarom aarzelde ik even, doch toen hij de fles wilde oprapen heb ik afgedrukt, nadien wilde ik een teken geven, maar hij was gewoon niet aanspreekbaar.

Omdat hij niet echt herkenbaar is, zijn gezicht is naar de grond gericht, heb ik besloten het toch maar op mijn blog te publiceren, ik wilde ook die kant van Brussel tonen. Maar het blijft een moeilijke zaak, dat is zeker.




***

40 opmerkingen:

  1. Dit is werkelijk een heel prachtige foto hoor!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Marollen ?
    Heel herkenbaar voor wie soms in Brussel komt. "Mooi"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yep, herkenbaar.
    Triestig beeld, maar mooie foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. herkenbaar, ik zie ze al jaren lang elke morgen en avond.
    Doorleefde karakters.
    Mooie foto.
    ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schrijnend mooie foto.
    Harry de Rooij

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sterke foto. Ook mooie timing. Nog contact gemaakt met de man, of had hij niet door dat je fotografeerde?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Brussel ten voeten uit..de minder mooie kant, alhoewel: ook alledaagse dingen hebben hun charme

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oef dit zijn wel heel pijnlijke beelden van je medemens MJ,

    maar ze bestaan wel.....

    groetjes
    klaproos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor je uitgebreide toelichting MJ! Het is triest maar helaas werkelijkheid. Goed dat je het durfde fotogarferen, want moeilijk blijft het.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, zo voel ik me ook als ik (als geen echte straatfotograaf) over straat loop met m'n camera in de aanslag. Onzeker maar met respect. 'k Voel met je mee. Mooie opname, MJ.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. MJ je bent een topper in woord en beeld!
    Maar ook als mens met gevoel voor je medemens.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto van een schrijnend straatbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met liefde heb ik aan deze mannen hoofdzakelijk mijn beroepsleven gewijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zijn hand die reikt naar de fles whisky... geen vrolijk beeld en al evenmin een fraaie situatie. Arme man. Hij doet me trouwens aan een oud-leraar van mij denken...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is een goede toelichting want inderdaad zeker bij iemand in een wat 'onterende' situatie ligt het delicaat,hé en erg moeilijk, het is wat balanceren en een keuze maken. Zoals je zegt : ook dit is Brussel, met een heel sterk beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. fijne toelichting.
    ik had die houding van jou niet anders durven denken.
    mooi verwoord.
    groetjes
    ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo fijn om te lezen dat je het portretrecht zo au sérieux neemt. Het is een blijft een moeilijk gegeven.

    Een 'knap' beeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kan me goed voorstellen dat je bij deze man aarzelde en normaal gesproken vind ik fotos van zwevers nooit zo boeiend. Deze wel want het is een meesterlijke foto en die mogen altijd getoont worden, moeten getoont worden. Als je persfotografen in oorlogsgebieden bezig ziet dan zou ik dat ook nooit kunnen maar dat het gebeurt is belangrijk. Geneer je dus nergens voor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je lijkt me een integer iemand en daarmee is zo'n straatportret van een zwerver al anders.
    Het is zeker een mooie foto.
    Dit soort straatbeelden dragen bij aan het besef dat niet al het vanzelfsprekende in veel van onze levens zo vanzelfsprekend is.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Alcohol is een zware drug en niet enkel bij mensen die op straat leven. Dit is in ieder geval een geslaagde foto. Een interessante commentaar ook. Ik moet wel bekennen dat ikzelf niet zo omzichtig tewerk ga, al heb ik natuurlijk ook mijn grenzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank je wel voor de uitleg over hoe deze - overigens HEEL knappe - foto tot stand kwam. Ik vind hem des te bijzonder omdat je hier koos voor kleur, iets wat ik moeilijker om doen vind dan witzwart. Chapeau dus eMJeke, ik ben hier ondersteboven van!
    Maar natuurlijk ook om de aanklacht die je hier in beeld wist te vertolken...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige, schrijnende, foto EmJeke!
    Je hebt gelijk, respect komt op de eerste plaats bij het nemen van een foto dus is het niet meer dan logisch dat je het vraagt. Ikzelf ben er te verlegen voor, ik durf niet op iemand af te stappen en dan te vragen of het mag dus fotografeer ik nooit (zelden!) mensen. Op mijn reizen doe ik het wel eens maar dan meestal als totaalopname maar toch kies ik ervoor geen mensen op mijn foto's te hebben en dat is een hele klus bij de toeristische attracties!

    PS: ik ben zo vrij geweest je site aan te prijzen bij www.zoom.nl daar was de vraag over amateurfotografen en exposeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig, om stil van te worden. Goed verhaal waarin je(net zoals je foto's) veel respect toont voor de medemens! Heelijk om de foto's te bekijken van "mijn" Brussel;-)
    Groetjes, Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een knappe foto met een schrijnend verhaal en ook dat is natuurlijk, zoals je al schrijft, onderdeel van deze wereld, in dit geval Brussel. Een goede afweging vind ik om deze foto (daar hij redelijk anoniem is) toch te posten!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. mjke
    een intrieste foto
    maar zoals je
    schrijft
    ook dit is de grootstad,
    grts
    hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Herkenbaar en schrijnend. Dit beeld kan evengoed in Parijs, Amsterdam of Praag genomen zijn. Ik begrijp jouw gevoel bij deze foto en straatfotografie in het algemeen. Dit levert mooie foto's op, maar ik durf soms niet zulke dingen te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Schitterende foto, al ben ik er niet goed van...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je hebt dit heel mooi en integer in beeld gebracht. Je geeft deze mensen tenminste een gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Pfoe, ik weet niet of ik dergelijke mensen op de foto durf zetten, maar ik vind het wel heel knap van je.
    Goed om de mensen te laten zien dat er ook leed is, naast happyness en dat is hier heel goed zichtbaar.
    Petje af van Patje

    BeantwoordenVerwijderen
  30. "Beautiful People" Je hebt het in de kast staan;-)

    Mijn complimenten;-)


    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  31. MJ, ik heb ook vaak moeite om mensen te fotograveren zeker in bepaalde situaties. Ik denk dat het voor de personen wie ik op de foto zet niet zo zeer moeite heb dat er een foto van ze gemaakt wordt maar mee van wat ik met die foto ga doen. Jij hebt het mooi uitgelegd en een mooie oplossing bedacht voor de dronken man.

    Goed weekend, Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooie foto MJ...Ik doe ook vaak mensen "vangen" op straat en vraag vooraf toestemming... Je bent lief en integer dus deze foto is helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Tja - ik geloof niet dat de toelating vragen om te mogen fotograferen hier resultaat zou hebben...
    het overstijgen van de realiteit naar het karikaturale zoals hier - genre jaren 1940 tekeningen van de amerikaan Norman Rockwell - moet kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Een cruciale vraag in deze is natuurlijk ook wie er met de rechter schoen van die arme drommel aan de haal is gegaan!

    In de hoop dat een heel klein beetje humor helend kan zijn voor zoveel ellende.

    Het was trouwens een eindje geleden dat ik hier langs kwam geslenterd en er zijn duidelijk alweer een hoop pareltjes bijgekomen, vrouwe MJ.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Koude rillingen. Niet alleen om het aangrijpende beeld, maar ook om de ervaring van de fotograaf. Soms is het wel benauwd hé, die bepaalde momentopnames registreren, maar soms is het wel moedig. Dit is een bijzonder moedige foto: respect voor de fotograaf, respect voor het model!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Sterke plaat zeg, tuurlijk is niet altijd leuk om dit soort dingen tegen te komen maar goed. Je hebt het wel mooi vast weten te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Knappe foto. Ik kan 'm wel smaken. Er zit voor mij een zekere schoonheid in. De 'lelijke' of 'donkere' kant van de maatschappij draagt ook een zekere schoonheid in zich. En dat heb je hier mooi weergegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. ik vraag me dan altijd af hoe zo'n man heet
    dit lijkt me een Medard
    schitterend beeld
    dit zal wellicht zijn zwaarste inspanning van de dag geweest zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  39. .

    Goedenavond MJ,

    Marius bracht me bij jou.

    De foto van de hand die boven de fles blijft hangen.
    De twijfel van de hoop die het niet haalt
    van de zekerheid der ratio. Hij zal ze leeg drinken.

    Fotografen onder mekaar kijken technisch, vermoed ik.
    Amateurs zien eerder met hun verbeelding.
    Dat is meer dan een bevroren beeld in de tijd.

    Tijd is wat ik nodig heb om hier rond te kijken.

    Uvi

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Als je Brussel intyp in Google, dan kom je bij deze foto uit op de eerste pagina maar liefst...
    Bijzondere foto voor brussel

    BeantwoordenVerwijderen