zaterdag 20 oktober 2007

Cleopatra

Katten hebben nooit echt kunnen vergeten dat ze in het oude Egypte werden aanbeden als goden. Daarom gedragen ze zich nogal snel als kritische zedenmeesters ten opzichte van de zwakke, blunderende mens wiens lot zij delen.
P.G.Wodehouse (1881-1975) Brits schrijver
***
Als je kat een naam moet hebben en als je absoluut niets kan bedenken, pak dan een goede encyclopedie. Zoek namen van keizers, keizerinnen, koningen en koninginnen op. Katten houden van zeer krachtige namen, die iets te maken hebben met majesteitelijke heldendaden.
Ariel Douglas - Amerikaans kattenliefhebber.
***

29 opmerkingen:

  1. Ik had tot enkele weken terug een collega die Cleopatra heet.
    Die naam paste wel bij haar, alhoewel ze nogal blond is.
    Maar goed, you cannot have it all.
    Leuke uitspraak van Wodehouse.
    Leuke foto ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsjonge, wat een hoogst ongewoon kattenportret, alsof er een menselijk gezicht doorschemert, en dan die verwijzing naar Egypte, mysterieus !!! Heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi gezegd , dat katten niet kunnen vergeten.... waarom ze Cleopatra woreden genoemd.
    trouwens mooi portret .
    ludo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pràchtopname, zoals we dat ondertussen van jou gewoon zijn hé eMJeke? Met deze knappe kattenfoto bewijs je eens te meer je kunde en eigenzinnige kijk op de fotografie. I love it!
    Maar bovendien weet je het steeds te larderen met een mooie begeleidende tekst... dit maakt je vierkantje zo uniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daarom waarschijnlijk heetten mijn twee katten Plato en Petrus, ze zijn 14 en 16 jaar geworden. Ik houd van hun treffende blik, van hun onverstoorbare rust en troostende aanwezigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Mj
    't was alweer een tijdje geleden dat ik op je blog kwam. Ik heb genoten van je sterke straatfotografie, ook bij deze fotografie druipt je stijl ervan af, en dat maakt je fotografie net zo sterk! Chapeau! Ook je reportages zijn top, doch foto's zoals deze van die kat dat is op en top je stijl MJ.
    Bedankt voor alweer een eigenzinnige impressie die je hier voor ons neerzet!
    groetjes
    Walter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goeiendag mj wat een uitstraling heeft dit dier zeg,
    machtig mooi om te zien...

    mijn bijna witte siamees heet Blanche
    en mijn rode je weet wel kater heet Rufus..:-))
    is dat krachtig gnoeg denk je:-)

    ps de bloem en de bij heb ik ook gezien in bocholt..
    erg leerzaam was dat hé :-)
    groetjes
    klaproos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtog kattenportret. Ik ben geen kattenfan, maar fotografisch klopt hier alles. Ook nog detailering in de hoge lichten. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi kattenportret, licht zit heel goed.

    Ik noem mijn kat "bolleke". De naam is helemaal niet uit een encyclopedie geplukt, maar past wel goed bij haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook niet vergeten: katten hebben 9 levens..... Lijkt mij ook wel wat!
    Als ik een huisdeur zou MOETEN nemen dan koos ik een kat, enkel voor hun eigenwijsheid en hun hautaine houding! Ik mag dat wel, een beest dat zich niet laat commanderen..hahaha
    Mooie opname zo met die donkere helft, hoort helemaal bij een kat!
    Altijd mysterieus! Echt een kat waardig!
    Dag dag
    Vonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een pakkend portret en al mag ik het niet zeggen: mooi, mooi, mooi, mooi, móói!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel sterk en niet zomaar een portret! 'k Zou een tijdje bij je in de leer willen om te weten hoe je met dat mooie licht omgaat ;-)
    Ben geen kattenmens maar met een dergelijke sterke foto moet ik daar toch nog eens over gaan denken....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ai ons kat heet gewoon Roefel. Echt geen adellijke naam hé, maar we hebben er dan ook geen encyclopedie bijgehaald ;-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oei oei die blik! Goed gevangen Marie en een machtige belichting, top.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, juist, die blik hé, idd. mooi gevangen!

    Wij hebben twee katten: Gribouille en Nine.
    Héél, héél erg lieve katjes, hebben naar ons nog nóóit nageltjes uitgeslagen of geblazen!
    Maar tóch blijven het in wezen kleine roofdiertjes, die heel triomfantelijk met een vogeltje in de bek komen aanwandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tja, onze poesen hebben gewone namen maar zijn dan ook geen fotomodellen zoals die van jou op je foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig die licht- en schaduwpartijen! En mooi die uitsnede/compositie zeg. De Kat komt hier op haar koninklijkst over :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Namen zijn namen, hoewel iets Koninglijks er in is ook wel aardig. Maar "Ouwe Douwe" vind ik ook iets hebben. Dus iedereen z'n keuze! Groet, Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. met zo'n foto zou je zo'n lief beest toch direct knuffelen...
    alhoewel: een kat blijft toch een wild dier - het heeft geen zin om menselijke eigenschappen erop te projecteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Laten we een kat een kat noemen
    was dit een zwart exemplaar geweest
    dan was dit een film voor volwassenen

    onderaan rechts

    en dat vader toen zwijgend
    en bijna ongemerkt
    van kanaal wisselde.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ondertussen is hier enige verwarring ontstaan omtrent het feit of het indertijd een wit of een zwart vierkantje betrof.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. MJ, weer een voorbeeld dat wij regelmatig gelijktijdig een zelfde soort onderwerp of thema presenteren op ons weblog.
    Jouw kat is van een prachtige koninklijkheid, elementair en eigen.
    'Mijn' kat is meer een prinsje dat heeeeel graag gezien wil worden ;-)(http://photoa.web-log.nl/photoa/2007/10/kunstkat.html)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bijzonder knap weergegeven! De zachtheid straalt er vanaf

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Vandaag zag ik op het werk een affiche van Lea Gilmore hangen. Ik dacht direkt aan jou. Inderdaad : foto van MJsmets. En ik ken die grote fotografe dan nog persoonlijk ! Wat een eer voor mij !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel mooi MJ, een heerlijk krachtige foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige foto, Vrouwe Smets,
    En laat ik nu net een kattenfluisteraar zijn...
    Zonder verder geluid te maken, drentel ik weer de nacht in.
    De Drs.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Merci voor de tip, eMJeeke. We zullen eraan denken wanneer we ooit opnieuw een naam moeten bedenken voor een kat. Onze Aslan en Sacha zijn anders ook wel tevreden met hun namen, alé, zo miauwen ze toch ...
    Stevig plaatje, mooie schaduweffecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een prachtplaat deze, wel jammer dat de schaduw zowat doorloopt rechts, maar dat neem ik er zeker bij.

    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @ Patricia, in antwoord op je reactie op de foto van Cleopatra, wil ik je aanraden je schermcalibratie wat aan te passen dan zal je zien dat ook in het linkergedeelte van de snoet nog genoeg detail te zien is achter het schaduwvlak ;)

    BeantwoordenVerwijderen