zaterdag 30 mei 2009

De zee (6)

De Zee, de Zee klotst voort in eindeloze deining,
De Zee, waarin mijn Ziel zich-zelf weerspiegelt ziet;
De Zee is als mijn Ziel, in wezen en verschijning,
Zij is een levend Schoon en kent zich-zelve niet.

Zij wist zich-zelve af in eeuwige verreining,
En wendt zich altijd óm, en keert weer waar zij vliedt;
Zij drukt zich-zelven uit in duizenderlei lijning
En zingt een eeuwig-blij en eeuwig-klagend lied.

O, Zee was Ik als Gij in ál uw onbewustheid,
Dan zou ik eerst gehéél- en groot- gelukkig zijn;

Dan had ik eerst geen lust naar menslijke belustheid
Op menselijke vreugd en menselijke pijn;

Dan wás mijn Ziel een Zee, en hare zelf-gerustheid,
Zou, wijl Zij groter is dan Gij, nóg groter zijn.

Willem Kloos


***

6 opmerkingen:

  1. sterk zoals je het water in beweging krijgt! fascinerende foto hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige rustige foto, een zacht muziekje er bij en het is compleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De zee is eindeloos, een bron van leven.
    De zee is sterk, zie maar welke varende gebouwen er op rusten.
    De zee, de zee, magisch gewoon...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterke en inderdaad fascinerende foto, MJ! Hier blijf je maar naar kijken... En de mooie tekst van Kloos, maakt imo dit log perfect àf! Weerom een toppertje van formaat...
    Hopelijk kan je wat rusten op dit heerlijk lang, vrij en zonnig weekend?
    Laadt de batterijtjes goed op meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. La mer.

    qu'on voit danser le long des golfes clairs.
    A des reflets d'argents.
    La mer ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekkere golven hoor!
    Door de sterke zw omzetting geeft dit de foto extra pit :)

    BeantwoordenVerwijderen